• وبلاگ : سرايم بوانات
  • يادداشت : عکس هايي از پل دارمه
  • نظرات : 0 خصوصي ، 11 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + منصور 


    تدوين کتاب "نخستين اموزگار زبان فارسي" توسط استاد دانشگاه پيام نور بوانات

    کتاب ميرزا محمد باقر بواناتي نخستين آموزگار زبان فارسي توسط هيئت علمي دانشگاه پيام نور بوانات به چاپ رسيد.

    به گزارش روابط عمومي دانشگاه پيام نور بوانات، اين کتاب که با مقدمه و شرح و تحليل دکترمحمود کمالي عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور بوانات به چاپ رسيده است در مورد شخصيت، زندگي نامه و آثار ميرزا محمد باقر بواناتي از شخصيت هاي مشهور بوانات است .

    ميرزا محمد باقر بواناتي ملقب به ابراهيم جان معطر در سال 1247 در بوانات به دنيا آمد و به گفته ادوارد براون نويسنده کتاب تاريخ ادبيات ايران، او نخستين آموزگار زبان فارسي است که در لندن به آموزش زبان فارسي پرداخته است و استاد تفسير و مباحث ديني بوده است و افرادي مانند شيخ محمد عبده مفتي مصري و احمد مدحت روزنامه نگار و نويسنده اهل ترکيه از شاگردان او بوده اند و همچنين از دوستان نزديک سيد جمال الدين اسد آبادي بوده است .

    ميرزا محمد باقر بواناتي داراي کتابي به نام شميسه لندنيه و سديره ناسوتيه است که اين کتاب توسط دکترمحمود کمالي عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور بوانات تصحيح و شرح شده است .

    دکتر کمالي در مورد علت چاپ اين کتاب مي گويد: با توجه به اينکه از ميرزا محمد باقر در بين مردم بوانات به عنوان مردي بزرگ ياد مي شود و کتابي مستقل در اين زمينه در دسترس نبود تصميم به اين کار گرفتم .

    رئيس دانشگاه پيام نور آباده همچنين خاطر نشان کرد: براي چاپ اين کتاب از نسخه هاي خطي کتابخانه آستان قدس رضوي و کتابخانه مرعشي نجفي قم استفاده شده است، شايان ذکر است براي قسمتي از زندگي نامه ايشان کتابي از آمريکا تهيه شد که در ايران موجود نبود و نيز از يک نسخه خطي از دانشگاه کمبريج انگلستان با حاشيه نويسي ادوارد براون استفاده شد.
    منبع خبر:
    http://pnufars.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=1932:1391-03-30-07-28-37&catid=99:1390-07-12-08-11-36&Itemid=50

    پاسخ

    ممنون بابت اطلاعات خوبي که دادين!